Text


Saturday, August 30, 2008

Membebel

“tutt,tutt” ada mesej rupanya..”Demo bantah konsert Avril lepas jumaat kat masjid Negara esok. Tolong ajak ramai2 dalam sebuah jihad. Jangan biarkan mereka mengotori bumi umat Islam dan kemuliaan Ramadhan”. Mesej yang saya terima dari Ustaz Dzul pada malam khamis lepas. Marah pun ada tengok mesej tu,bukan apa sebab setahu saya, rasa-rasanya konsert tersebut tidak jadi, namun mesej pada malam tu cukup membakar semangat saya. Terima kasih kepada ustaz dzul sbb bagi info tersebut.

Tapi, alangkah malangnya. Mungkin takdir saya semalam kot, tak dapat nak join demo tersebut. Rasa bersalah pun ada kerana x dapat nk sertai jihad ni. Tapi, apa yang paling saya nak marah sekali, kenapala masih ada lagi orang yang nak panggil artis-artis barat ni untuk buat konsert? Dahla nak dekat bulan posa, pastu sehari dua lagi dah nak merdeka. Betulla kata setengah pihak ni, kalau nak harapkan pada pemerintah zaman sekarang ni, sampai bila pun kita dikatakan tak merdeka kalau x buat benda-benda yang boleh merosakkan akhlak macam ni. Huish, tak paham betul saya dengan keadaan sekarang. Yang paling pelik, adake time nak ngundi dulu, dia kata kelantan x maju? Maklumlah ulamak memerintah kan.. ni la pandangan mereka terhadap Islam. Terkadang saya runsing tengok sejumlah anak remaja sekarang(sejumlah tu,bukan segelintir,bukan sedikit dan bukan sebahagian), ye la,bukan apa, katanya Malaysia ku gemilang ni dah merdeka, tapi jiwa anak-anak muda masih belum-belum merdeka,kesian betul.

Teringat kata-kata As-Syahid Imam Hassan Al-Bana,”sekiranya ingin melihat kemajuan sesebuah Negara, Tengoklah keadaan remajanya pada masa sekarang”. Bila tengok balik,saya makin takut pun ada. Kalaulah keadaan remaja pada masa sekarang yang dah ramai isap dadah, berzina, berhibur and whatever, masa depan ntahla macamana. Mereka pun ada anak nanti ni, dah kalau depa pun macam ni, anak depa camne la nanti ni. Ntah-ntah ada bapak dadah plak nanti keluaran generasi akan datang.huish, gerun bila duk pikir.

Berbalik pada konsert tu. Bila dapat mesej tu, ada jugak saya ajak member-member, hehehehee.. saja je nak ngetest diaorang. Tapi kesian ada bila ada segelintir dari mereka kata.”eh, ok apa konsert tu?”,”alah,Avril lavinge bukan seksi sangat,takpe”. OK? X seksi? Huish, malas nak cakap banyak, nanti kata saya ni extream sangat.. Ni ko smua, meh nak bebel sikit. Ok ke buat konsert kalau laki pompuan duk bebas bergaul? Ok ke kalau buat konsert, ramai couple dating berdua-duaan? Ok ke konsert tu kalau remaja yang pergi duk lompat sana lompat sini? Ok ke kalau remaja pergi sana duk melalak sana- melalak sini? Ha,, jawab-jawab.. then satu lagi, X seksi?? Apa istilah seksi tu? Paham ke seksi tu apa? Seksi ni bukan ubi,bukan lepat, senang-senag je kata tak seksi. Meh nak bagitau sikit, Bukan ke dalam Quran ada nasihat kat kaum lelaki suruh tundukkan pandangan? Boleh ke korang pergi konsert sana duk tengok lantai? Boleh ke duk tahan pandangan? Heiii.. hah, dah marah dah ni.. tadi duk baca Malaysia kini pasal konsert semalam. Huyoo, terbeliak anak mata bila penulis web tersebut buat laporan seperti berikut:

“Nasrudin awal minggu ini menyifatkan penyanyi manis itu memaparkan tarian "mengghairahkan"

‘Mengghairahkan’!ah tentu ramai yang menundukkan pandangan ek? Bagus betul remaja Malaysia ni.mudah-mudahan kak avril lavinge boleh ambik iktibar dengan remaja Malaysia ni.<-- Kalau betul- betul tunduk pandangan la..
Tapi,, haa ada tapinya, kalau yang pengunjung-pengunjung yang pergi ni, 2x5 duk lompat sana-lompat sini, teriak sana,teriak sini,, maka ni la yang aku paling takut sekali.AKak avril pun kata, “Fuyoo, umat Islam kat Malaysia ni ok la, open minded, sama macam budaya aku, Bagus betul depa sambut merdeka dan nak sambut bulan posa. Tak dak bezanya dengan agama aku”.. So dari sini, buruklah pandangan depa ni terhadap Islam, Ingat, bukan depa ja, orang yang tak paham Islam pun kata camtu gak, Last-last, jadilah Pluralisme (semua agama sama).
Huish,takutnya aku.. Tak habis dari tu, x kira lagi kesan pada ana-anak muda yang pergi kesana plak. Brapa ramai yang terjangkit dengan budaya barat plak. Then bila balik rumah, mula start tiru gaya depa. Patu kerajaan duk pening duk pikir pasal masalah anak-anak muda, then nak lepaskan diri, kata mak bapak yang salah sebab x reti jaga anak, Mak bapak plak yang kena! Nasib badan, Sabojela..

No comments: