Text


Saturday, August 30, 2008

Membebel

“tutt,tutt” ada mesej rupanya..”Demo bantah konsert Avril lepas jumaat kat masjid Negara esok. Tolong ajak ramai2 dalam sebuah jihad. Jangan biarkan mereka mengotori bumi umat Islam dan kemuliaan Ramadhan”. Mesej yang saya terima dari Ustaz Dzul pada malam khamis lepas. Marah pun ada tengok mesej tu,bukan apa sebab setahu saya, rasa-rasanya konsert tersebut tidak jadi, namun mesej pada malam tu cukup membakar semangat saya. Terima kasih kepada ustaz dzul sbb bagi info tersebut.

Tapi, alangkah malangnya. Mungkin takdir saya semalam kot, tak dapat nak join demo tersebut. Rasa bersalah pun ada kerana x dapat nk sertai jihad ni. Tapi, apa yang paling saya nak marah sekali, kenapala masih ada lagi orang yang nak panggil artis-artis barat ni untuk buat konsert? Dahla nak dekat bulan posa, pastu sehari dua lagi dah nak merdeka. Betulla kata setengah pihak ni, kalau nak harapkan pada pemerintah zaman sekarang ni, sampai bila pun kita dikatakan tak merdeka kalau x buat benda-benda yang boleh merosakkan akhlak macam ni. Huish, tak paham betul saya dengan keadaan sekarang. Yang paling pelik, adake time nak ngundi dulu, dia kata kelantan x maju? Maklumlah ulamak memerintah kan.. ni la pandangan mereka terhadap Islam. Terkadang saya runsing tengok sejumlah anak remaja sekarang(sejumlah tu,bukan segelintir,bukan sedikit dan bukan sebahagian), ye la,bukan apa, katanya Malaysia ku gemilang ni dah merdeka, tapi jiwa anak-anak muda masih belum-belum merdeka,kesian betul.

Teringat kata-kata As-Syahid Imam Hassan Al-Bana,”sekiranya ingin melihat kemajuan sesebuah Negara, Tengoklah keadaan remajanya pada masa sekarang”. Bila tengok balik,saya makin takut pun ada. Kalaulah keadaan remaja pada masa sekarang yang dah ramai isap dadah, berzina, berhibur and whatever, masa depan ntahla macamana. Mereka pun ada anak nanti ni, dah kalau depa pun macam ni, anak depa camne la nanti ni. Ntah-ntah ada bapak dadah plak nanti keluaran generasi akan datang.huish, gerun bila duk pikir.

Berbalik pada konsert tu. Bila dapat mesej tu, ada jugak saya ajak member-member, hehehehee.. saja je nak ngetest diaorang. Tapi kesian ada bila ada segelintir dari mereka kata.”eh, ok apa konsert tu?”,”alah,Avril lavinge bukan seksi sangat,takpe”. OK? X seksi? Huish, malas nak cakap banyak, nanti kata saya ni extream sangat.. Ni ko smua, meh nak bebel sikit. Ok ke buat konsert kalau laki pompuan duk bebas bergaul? Ok ke kalau buat konsert, ramai couple dating berdua-duaan? Ok ke konsert tu kalau remaja yang pergi duk lompat sana lompat sini? Ok ke kalau remaja pergi sana duk melalak sana- melalak sini? Ha,, jawab-jawab.. then satu lagi, X seksi?? Apa istilah seksi tu? Paham ke seksi tu apa? Seksi ni bukan ubi,bukan lepat, senang-senag je kata tak seksi. Meh nak bagitau sikit, Bukan ke dalam Quran ada nasihat kat kaum lelaki suruh tundukkan pandangan? Boleh ke korang pergi konsert sana duk tengok lantai? Boleh ke duk tahan pandangan? Heiii.. hah, dah marah dah ni.. tadi duk baca Malaysia kini pasal konsert semalam. Huyoo, terbeliak anak mata bila penulis web tersebut buat laporan seperti berikut:

“Nasrudin awal minggu ini menyifatkan penyanyi manis itu memaparkan tarian "mengghairahkan"

‘Mengghairahkan’!ah tentu ramai yang menundukkan pandangan ek? Bagus betul remaja Malaysia ni.mudah-mudahan kak avril lavinge boleh ambik iktibar dengan remaja Malaysia ni.<-- Kalau betul- betul tunduk pandangan la..
Tapi,, haa ada tapinya, kalau yang pengunjung-pengunjung yang pergi ni, 2x5 duk lompat sana-lompat sini, teriak sana,teriak sini,, maka ni la yang aku paling takut sekali.AKak avril pun kata, “Fuyoo, umat Islam kat Malaysia ni ok la, open minded, sama macam budaya aku, Bagus betul depa sambut merdeka dan nak sambut bulan posa. Tak dak bezanya dengan agama aku”.. So dari sini, buruklah pandangan depa ni terhadap Islam, Ingat, bukan depa ja, orang yang tak paham Islam pun kata camtu gak, Last-last, jadilah Pluralisme (semua agama sama).
Huish,takutnya aku.. Tak habis dari tu, x kira lagi kesan pada ana-anak muda yang pergi kesana plak. Brapa ramai yang terjangkit dengan budaya barat plak. Then bila balik rumah, mula start tiru gaya depa. Patu kerajaan duk pening duk pikir pasal masalah anak-anak muda, then nak lepaskan diri, kata mak bapak yang salah sebab x reti jaga anak, Mak bapak plak yang kena! Nasib badan, Sabojela..

Saturday, August 23, 2008

SYUKUR PADAMU YA ALLAH.

Dengan nama ALLAH yang Maha Pemurah lagi Maha Mengasihani.. Selawat dan salam kepada junjungan besar Rasulullah SAW,kaum kerabat baginda serta para sahabat baginda..

Bukan untuk mengaibkan diri,tapi sekadar untuk peringatan dan keyakinan kepada diri sendiri bahawa hidayah ALLAH adalah untuk mereka yang terpilih dan supaya saya dapat menambahkan kesyukuran kepada ALLAH SWT.Mudah-mudahan, diri ini tidak terus terlena dan hanyut..Ya ALLAH, Syukur padaMu Ya ALLAH kerana telah mengalihkan hijab di hatiku ini.


DULU

Saya hanya seorang lelaki dan remaja yang tidak mengenal apa-apa erti kehidupan.. Yang saya tahu adalah untuk menjadi seorang yang berjaya dalam bidang akademik dan duniawi.Hal-hal yang berkaitan dengan agama langsung tidak diambil peduli. Walhal sebagai seorang muslim, saya seharusnya sedar akan tanggujawab yang dikurniakan Allah sebagai khalifah di muka bumi ini..

Walaupun begitu besar impian tersebut, namun saya tidak pernah berusaha untuk berjaya. Apa yang menjadi rutin harian saya ketika itu adalah menonton TV, Game, Komputer, Mengebas duit mak ayah untuk ke Cyber Café dan meronda-ronda di sekitar kawasan kampung sendiri. Solat 5 waktu yang saya tunaikan sekadar memenuhi tuntutan dan rutin harian,itupun dilakukan hampir-hampir masuk waktu solat yang seterusnya(untuk menjimatkan Wudhuk). Al-Quran? Tidak pernah tededik di hati ketika itu untuk menyentuh Kitab Suci tersebut. Entah mengapa, seolah-olah begitu keras hati di ketika itu untuk ditembusi oleh segala input-input keagamaan. Melihat orang-orang agamapun tidak memberi apa-apa makna.. ketika itu, pantang sesiapa yang cuba menegur.. Ahhh.. rasakan penangan ayat berbisa yang selalu saya lafazkan selaku untuk menyelamatkan diri hanya pada ketika itu..”apa kamu peduli, kubur lain-lain.. Kau jaga lubang kubur kau sendiri.”

Teringat juga ketika kejahilan dulu, malah kedua ibupaba sendiripun hampir setiap hari saya derhakai. Selalu memberontak dan melawan jika dipaksa melaukan sesuatu yang berkaitan dengan agama. Solat di awal waktu misalnya.Terkadang saya tidak tahu mengapa, betapa kuatnya penguasaan syaitan dalam diri ini tika itu.


TAPI..

ALLAH itu Maha Berkuasa, Maha Pengasih lagi Maha Penyayang.. Dikala perangai saya ketika itu yang sememangnya teramat-amat jahil dalam agama, namun sifat Ar-Rahman & Ar-Rahim ALLAH mengatasai segala-galanya. Saya sendiri tidak tahu apa yang ada pada saya dan apa lebihnya saya pada pandangan ALLAH hinggakan Dia sudi untuk mengalihkan hijab yang teramat tebal di dalam diri saya terhadap Islam.. Hijab yang berinci-inci tebal antara saya dan Kalam ALLAH(Al-Quran). Terasa amat bertuah dan bersyukur kepada ALLAH SWT.


Teringat pada permulaan di mana saya disindir oleh abang kandung saya yang bercuti ketika itu. Sindiran yang memberi sejuta makna bagi diri saya, ia cukup untuk mengetuk hati yang terlampau keras ketika itu. Di tambah pula pada waktu itu seluruh dunia gempar dengan bencana Alam yang paling teruk di ketika itu. Teringat akan kata-katanya yang menyebabkan saya terdiam diri dan lantas mengalirkan air mata keinsafan. Ketika itu, betapa terkejutnya kedua ibubapa saya melihat anaknya yang selama ini susah mengeluarkan air mata dan selalu memberontak serta melawan tiba-tiba berkelakuan seperti seorang kanak-kanak yang menangis umpama mencari sesuatu yang hilang. Mungkin ketika itu saya tersedar apabila melihat mayat-mayat yang mengaibkan di kaca televisyen akibat daripada bencana tersebut,melihat tanda-tanda kekuasaan ALLAH SWT.


Hari keseterusnya,hati saya terus diketuk dengan sesuatu yang menyebabkan saya semakin cintakan Islam, semakin cuba untuk mendekati kitab suci Al-Quran walaupun ketika itu saya langsung tidak tahu membaca Al-Quran, apa yang saya tahu hanyalah Al-Fatihah dan surah-surah tertentu dalam juzuk Amma. Saya rasakan seolah-olah keadaan sekeliling telah menyuntik semangat dalam diri saya untuk terus berubah. Televisyen terus menunjukkan kesan bencana dan diselang selikan dengan kuliah agama. Entah kenapa, hati saya yang dulu yang teramat benci apabila kedua orang tua saya membuka siaran agama di televisyen tiba-tiba tergerak untuk mendengar siaran Al-Kuliah yang disiarkan di sekitar tempat bencana. Hati saya terus tersentuh apabila melihat air muka ustaz-ustaz yang di undang untuk berforum dalam rancangan tersebut. Pada waktu itu, mata saya tidak pernah kering daripada mengalirkan air mata. Begitu hebat sekali sentuhan ALLAH SWT terhdap diri saya ketika itu.


NAMUN..

Oleh kerana saya hanyalah insan yang lemah, perubahan tersebut tidak lama. Mungkin kerana faktor sekeliling dan kurangnya ilmu agama untuk menempuh cabaran dan ujian dan tiada bimbingan.Akhirnya,perangai lama saya mula menjenguk balik ditambah dengan hasutan-hasutan yang meruntuhkan semangat saya yang diterima daripada ‘kawan-kawan’ lama. Kesan daripada itu, saya memutuskan untuk menjaga Hidayah ALLAH SWT dengan berpindah sekolah untuk melarikan diri daripada hasutan tersebut, sekolah yang lebih jauh dengan harapan dapat melarikan diri dengan hasutan tersebut. Namun, begitu hebat ujian ALLAH SWT untuk menguji saya ketika itu menyebabkan saya semakin teruk dari keadaan asalnya dimana di sekolah baru tersebut, saya telah mula berjinak-jinak dengan pelbagai masalah salah laku yang membabitkan senior di tingkatan 6 atas.. Dipendekkan cerita, Abang saya dapat menghidu masalah tersebut dan tidak putus-putus memberi tekanan kepada saya dan akhirnya saya terpaksa kembali ke sekolah lama.


AKHIRNYA..

Setelah tamat Sijil Pelajaran Malaysia, Sekali lagi hati saya diketuk.. Saya mula sedar, begitu pengasihnya ALLAH SWT terhadap hambaNya walaupun telah banyak saya mensiakan Hidayahnya dahulu.. Di ketika itu, ALLAH SWT menggerakkan saya untuk memasuki sebuat tempat pilihanNYA. Tempat yang banyak memberi makna kepada saya, tempat yang banyak mengubah diri saya. Saya merasakan amat bertuah kerana telah dikenalkan dengan tempat tersebut. Tidak cukup dari itu, ALLAH SWT turut mengurniakan insan-insan yang amat bermakna bagi saya. Insan yang telah banyak memberi kesan mendalam terhadap diri saya. Insan yang banyak memberi semangat dan membimbing saya. Insan-insan yang membimbing saya untuk mengenali Islam dengan lebih mendalam, Mengenali Al-Quran dan mengajar saya erti kehidupan sebenar..


KINI..

Walaupun begitu, kini saya semakin berjauhan dengan tempat dan insan-insan tersebut.. Semakin hari, semakin banyak dugaan dan cabaran yang terpaksa saya tempuhi seorang diri.. Kini saya dapat merasakan erti kehidupan sebenar dan memahami dengan lebih mendalam makna ujian dalam kehidupan. Bila di imbas balik, saya rasa teramat-amat bersyukur kepada ALLAH SWT kerana sifat Ar-Rahman dan Ar-RahimNya kepada saya kerana terus memberi peluang kepada saya walaupun pelbagai dosa yang telah saya lakukan.Syukur kepada ALLAH SWT kerana sudi memandang dan mengutip saya yang berada di lembah kelalaian dan yang pernah tersungkur di lembah kelalaian tersebut. InsyaALLAH, akan saya jadikan pengalaman-pengalaman lepas sebagai pengajaran bagi diri saya kini mudah-mudahan tidak mengulangi lagi kesilapan yang sama..Mudah-mudahan, Rahmat ALLAH selalu bersama saya..AMIINN..



“Hidayah ALLAH itu umpama hujan..Kena pada setiap tempat, penjuru dan ceruk. ALLAHlah yang mencampakkan hidayah itu. Dan tadahan bagi hujan hidayah-hidayah itu adalah hati-hati manusia.. Terpulanglah pada kita untuk membuka tadahan hati kita atau menutupnya.. Dan bilamana kita bertanya tentang hidayah ALLAH, itulah permulaan HidayahNya.”

Sunday, August 17, 2008

Cintailah Kerana Allah

"Jika kamu memancing ikan..
Setelah ikan itu terlekat di mata kail..
Hendaklah kamu terus mengambil terus ikan itu..
Jangan sesekali kamu melepaskan kembali ikan itu ke dalam air
begitu sahaja..
Kerana ia akan sakit oleh kerana bisa ketajaman mata kailmu..
Dan mungkin ia akan menderita selagi ia masih hidup...

Begitulah juga setelah kamu memberi begitu banyak pengharapan kepada seseorang..
Setelah ia mula menyukai dan menyayangimu,
Hendaklah kamu menjaga hatinya..
Janganlah kamu meninggalkan dan melupakannya begitu sahaja..
Kerana ia akan terluka oleh kenangan bersamamu..
Dan mungkin tidak dapat melupakan selagi dia masih mengingatimu.."

Namun tidak mungkin dapat menjaga sesuatu yang telah dibina atas dasar yang salah, bukan ketakwaan menjadi asasnya. Ibarat membina rumah di tepi sungai. kelak tanah akan runtuh dihakis arus. Mungkin tidak sekarang, tapi akan berlaku juga.. mungkin bukan di dunia,namun di akhirat pasti menyesal jua.
Kerana itu meninggalkan sesuatu yang salah, Demi mendapat sesuatu yang pasti teramatlah penting, walaupun teramat menyakitkan. Namun jangan dirisau, penderitaan tidak selama-lamanya. Paling tidak, di akhirat kan bahagia jua...

Teman-teman pada hari itu sebahagiannya menjadi musuh bagi sebahagian yang lain kecuali orang-orang yang bertakwa[43:67]..

Kenangan IN-PAL

video

Assalamualaikum W.B.T..

Sebenarnya sudah lama saya membuat video ni.. tapi oleh kerana line internet di tempat kediaman saya tidak cukup kuat ditambah pula dengan 'connection'nya yg selalu hilang ghaib.. jadi x sempatlah saya nak kongsikan video ni.. Maka, di kesempatan berada di rumah abang saya yang terletaknya lebih kurang 20km, dapat juga saya upload video ni..

Ok lah.. apa-apapun,, hayatilah video ni.. sebenarnya video ni x cukup untuk membuktikan nilai ukhwah yang terbina antara saya dan seluruh warga IN-PAL..

Saturday, August 9, 2008

Apabila Islam Bersatu

Bersama Ustaz Dr Badrul Amin.

Walaupun menerima bantahan keras daripada pelbagai pihak dan pertubuhan, Forum kontroversi 'Memeluk Islam' anjuran Majlis Peguam tetap diteruskan pada pagi tadi. walupun begitu, Forum tersebut telah berjaya ditamatkan lebih awal daripada yang dijadualkan.Sekitar pada jam 8.30 pagi tadi kelihatan rata-rata golongan muslimin dan muslimat mula berkumpul di perkarangan stesyen LRT masjid jamek sebelum memulakan perarakan ke perkarangan pejabat Majlis Peguam di Lebuh Pasar Besar. Apa yang membanggakan saya sepanjang saya berada di lokasi adalah, saya dapat melihat rata-rata golongan Islam kelihatan bersatu dalam membantah forum yang dikatakan sememangnya ingin mencabar Islam. Ini cukup membuktikan bahawa pihak yang cuba ingin mencabar Islam khususnya di negara kita tidak patut melakukan perbuatan seumpama untuk mencabar dan mencemarkan imej Islam di negara kita.

Sekitar bantahan di perkarangan pejabat Majlis Peguam di Lebuh Pasar Besar pagi tadi, di mana forum itu berlangsung, lebih 1,000 orang termasuk anggota pertubuhan bukan kerajaan (NGO) Islam telah berkumpul untuk menyatakan bantahan terhadap penganjuran forum itu.

Daripada hanya kira-kira 100 orang yang berkumpul pada awal pagi, jumlah yang mengambil bahagian dalam bantahan itu meningkat kepada lebih 1,000 orang pada pukul 9.30 pagi dan jumlah itu terus meningkat dari semasa ke semasa.

Walaupun negara kita dilanda pelbagai krisis politik dan kontroversi yang semakin parah, namun pada hari ini jelas menunjukkan isu perkauman tidak boleh menghalang rakyat malaysia yang beragama Islam untuk terus memmbela dan mempertahankan kesucian Islam di negara kita.itulah uniknya apabila kita bersatu untuk memperjuangkan agama Islam, berbeza sekiranya matlamat perjuangan kita hanya berkisarkan selain daripada Islam.

Apa yang turut membanggakan saya adalah penglibatan golongan muda dan mahasiswa khususnya turut memberi kesan dan impak yang besar terhadap perhimpunan yang berlangsung pada pagi tadi.Laungan Takbir dan teriakan Slogan "Student Power" serta ucapan yang disampaikan oleh wakil GAMIS yang berjanji akan menjadikan tubuh badan serta darah mereka sebagai benteng pertahanan Islam pada pagi tadi cukup membuktikan kekuatan dan semangat mereka dalam membantah forum kontroversi tersebut.

Rentetan dari perhimpunan tersebut,pada pukul 10 pagi, Ambiga mengumumkan secara rasmi bahawa forum itu ditutup.Ini jelas menunjukkan kepada semua pihak bahawa perhimpunan tersebut telah berjaya memberi amaran kepada pihak yang cuba untuk mencabar Islam supaya jagan sesekali mencabar dan melakukan sebarang kontroversi terhadap kesucian agama Islam. Tahniah diucapkan kepada muslimin dan muslimat yang hadir untuk turut sama menyatakan bantahan terhadap forum tersebut.

Wednesday, August 6, 2008

Hinanya Orang yang tidak solat

Subhanallah, terkejut saya mendengar ceramah yang disampaikan oleh seorang ustaz yang mengajar di surau berdekatan kota damansara tadi.. Mungkin ada sesetengah daripada pembaca sudah mendengar kisah ini,namun bagi yang belum pernah mendengar, saya akan cuba untuk menceritakan sedikit sebanyak tentang apa yang disampaikan oleh ustaz tersebut, mudah-mudahan dapat dijadikan iktibar bersama. Ustaz yang memberi ceramah tersebut menceritakan kisah di zaman Rasulullah SAW di mana ada sepasang suami isteri yang sudah lama berkahwin, namun disebabkan oleh takdir ALLAH SWT, pasangan tersebut tidak dikurniakan cahaya mata. Setelah lama mencuba, akhirnya si suami bernazar dengan ALLAH SWT untuk melakukan sesuatu yang diluar kemampuan dirinya. Dan nazar tersebut adalah,si suami sanggup untuk meminum kencing anjing sekiranya dikurniakan cahaya mata.


Setelah beberapa tahun menunggu, dengan takdir dan izin daripada ALLAH SWT, pasangan tersebut akhirnya dikurniakan cahaya mata lelaki. Namun si suami yang pada awalnya yang telah bernazar telah terlupa akan janjinya dengan ALLAH SWT sehingga anaknya mececah usia belasan tahun. Takdir ALLAH yang maha Esa, akhirnya lelaki tersebut tersedar akan nazarnya apabila anak lelakinya sedang asyik bermain di tengah padang dan lelaki tersebut secara tidak sengaja telah terpandang seekor anjing yang sedang mengangkat kakinya untuk membuang air.Ekoran daripada itu, lelaki tersebut dengan segera bertemu dengan Rasulullah SAW dan memberitahu tentang nazarnya yang telah dilakukan belasan tahun dahulu. Dipendekkan cerita, Rasulullah SAW menghalang lelaki tersebut daripada meminum air kencing anjing dan sebagai ganti untuk memenuhi nazarnya, Rasulullah SAW mengarahkan lelaki tersebut untuk menggantikan air kencing anjing dengan meminum air hujan yang turun dari atap rumah kecil yang berada di kampung berdekatan. Maka lelaki tersebut kehairanan dan mempersoalkan tentang air hujan yang turun dari atap rumah berkenaan. Alangkah terkejutnya apabila mendengar alasan daripada Rasulullah SAW yang mengatakan,air hujan yang turun dari atap rumah berkenaan sama tarafnya dengan air kencing anjing iaitu binatang yang diklasifikasikan sebagai najis berat dalam Islam.


Setelah mendapat penjelasan yang lanjut, rupa-rupanya rumah yang terletak di sebelah kampung yang berdekatan itu sedang dihuni oleh isi rumah yang tidak menunaikan solat 5 waktu seperti yang diperintahnya. Begitu sekali taraf yang deberikan kepada sesiapa yang meninggkalkan dan mengabaikan solat.Begitulah ringkasan kisah yang diceritakan oleh ustaz tadi. Semoga kisah tersebut dapat dijadikan iktibar dan pengajaran kepada kita semua, dan kepada sesiapa yang selalu meninggalkan solat, fikir-fikirkanlah..

Tuesday, August 5, 2008

Konsep Manusia @ Khalifah(update)

Manusia adalah makhluk ciptaan ALLAH yang mempunyai taraf yang lebih tinggi daripada makhluk lain

"Dan kami telah memuliakan anak-anak Adam,dan kami telah membenarkan mereka menggunakan pelbagai rezeki kpda mereka supaya mereka menggunakan ke jalan yang diredhai olehNYA"->maksud lebih kurang..

berdasarkan pernyataan di atas,jelas menunjukkkan bahawasanya,kita sbg manusia ni adalah makhluk ciptaan ALLAH SWT, dan Allah meninggikan darjat kita sbg manusia. cuba kita rebung-renungkan,sebesar-besar gajah,seliar-liar harimau, segarang2 singa, namun kita boleh menggunakan makhluk2 tersebut untuk kegunaan pada jalan yang diredhai oleh ALLAH SWT..sbg contoh, sebesar-besar gajahpun, kita tetap dapat gunakannya untuk kerja-kerja pembalakan dan sebagainya.. begitulah ALLAH meninggikan darjat kita sebagai manusia di kalangan makhluk-makhlukNya.. namun, kita mesti ingat, ada tujuaannya ALLAH menciptakan kita sebagai makhluk ciptaanNya yang mulia dan mempunyai taraf yang tinggi di muka bumi ini.. apakah tujuannya??

berbalik kepada tujuannya,saya akan cuba untuk mengulas sedikit sebanyak tentang tujuannya berdasarkan ceramah yang saya dengar dan ikuti daripada YB Ustaz Nasaruddin Daud untuk manfaat kita bersama:

i)Tujuan dimuliakan manusia adalah untuk menjadi khalifah di muka bumi kerana manusia dikurniakan nafsu dan Aqal.Dimana jalinan kedua-duanya berpandukan Al-Quran & Sunnah akan membawa kepada kemakmuran bumi.. namun disini,kita mesti memahami apakah yang dimaksudkan dengan khalifah? mengikut pandangan daripada ulama' yang terdahulu, makna khalifah adalah seperti berikut:

1. Makna ‘Am : Mentadbir urusan manusia dan urusan dunia mereka dengan syariat Deen. Dengan ini kita dapati mereka mentakrifkan ‘Khilafah’ sebagai :

نيابة عن رسول الله صلى الله عليهم وسلم في حراسة الدين وسياسة الدنيا به

Mafhum : “Sebagai pengganti tugas Rasul dalam menjaga Agama dan mentadbir Dunia dengan berpaksikan agama."


Berdasarkan pernyataan di atas, sekali lagi saya ingin menjelaskan kenapa Allah SWT memilih kita untuk menjadi Khalifah.Ini adalah kerana manusia adalah sebaik-baik ciptaan yang diciptakan dan dikurniakan Aqal serta Nafsu. namun, manusia seharusnya bijak untuk menggunakan kedua-dua nikmat anugerah daripada ALLAH SWT .Kita dikurniakan keinginan(nafsu) dan akal,namun kita seharusnya menjadikan Syara' sebagai panduan untuk memandu nikmat yang dianugerahkan oleh ALLAH SWT. sebagi contoh , nafsu kita berkeinginan untuk membina rumah, namun mengikut syara' dan panduan, sumber untuk membina rumah tersebut seharusnya menggunakan sumber yang berkat dan halal seperti yang dinyatakan oleh syara'.

selain itu, tugas kita sebagai khalifah juga adalah untuk peribadatan kepada Allah,segala perbuatan manusia juga seharusnya menjurus kepada memperhambakan diri kepada ALLAH SWT bersesuaian dengan Firman Al-Quran yang bermaksud:

"Dan Ingatlah,tidak aku jadikan jin dan manusia melainkan untuk beribadat kepadaKu"

kita juga seharusnya melaksanakan fungsi khalifah iaitu dengan mentadbir dan memerintah sesuatu Negara,Organisasi dan kelompok dengan Islam sebagai contoh,segala perlakuan yang kita lakukan seharusnya berpandukan dengan Islam dan semata-mata kerana ALLAH SWT.

"Allah telah menciptakan manusia sebagai khalifah di muka bumi ini bertujuan untuk memakmurkan bumi dan bukan untuk merosakkannya. tanpa mengikut panduan ALLAH SWT,terkadang manusia menyangka melakukan kebaikan, namun tindak-tanduknya mengundang keburukan dan kerosakan."

keterangan daripada Ustaz Nasaruddin Daud diatas bersesuaian dengan firman ALLAH SWT seperti dalam surah Al-Baqarah ayat ke 11 & 12:

وَإِذَا قِيلَ لَهُمۡ لَا تُفۡسِدُواْ فِى ٱلۡأَرۡضِ قَالُوٓاْ إِنَّمَا نَحۡنُ مُصۡلِحُونَ
"Dan apabila dikatakan kepada mereka: Janganlah kamu membuat bencana dan kerosakan di muka bumi, mereka menjawab: Sesungguhnya kami orang-orang yang hanya membuat kebaikan. (11)"

أَلَآ إِنَّهُمۡ هُمُ ٱلۡمُفۡسِدُونَ وَلَـٰكِن لَّا يَشۡعُرُونَ

"Ketahuilah! Bahawa sesungguhnya mereka itulah orang-orang yang sebenar-benarnya membuat bencana dan kerosakan, tetapi mereka tidak menyedarinya. (12)"

Namun begitulah yang terjadi kepada segelintir daripada kita,selaku rakyat Malaysia sendiri, tanpa kita sedari, tindak tanduk yang dirasakan adalah betul sebenarnya tidak menepati hukum syara'.. sebagai contoh yang terdekat adalah pada pemimpin kita sendiri. pada zahirnya, mereka merasakan pemerintahan mereka tanpa mengamalkan hukum-hukum yang berlandaskan Islam dalam pemerintahan umpamanya mengabaikan perlaksanaan Hukum Hudud adalah baik dimata mereka,bersesuain dengan 'environtment' negara kita yang dikatakan pelbagai bangsa dan agama.. namun, undang-undang yang tidak mengikut syariat dan hukum syara' tetap membawa kerosakan dan bencana.. seperti kesan yang kita lihat sekarang contohnya, segelitir daripada rakyat malaysia semakin susah untuk bersatu walaupun di kalangan orang melayu sendiri, kes-kes jenayah semakin berleluasa dan malangnya maksiat semakin bermaharajalela dan yang amat menyedihkan,golongan remaja sudah mula berjinak-jinak dengan gelaja tersebut..

seterusnya,kita juga seharunya sedar bahawasanya kita telah dipilih untuk memegang amanah dalam segala aspek dari segi akhlak,ekonomi politik dan soial bertepatan dgn firman ALLAH SWT:

"Sesungguhnya kami telah kemukakan tanggungjawab, amanah kami kepada langit dan bumi serta gunung ganang untuk memikulnya, maka mereka enggan memikulnya dan bimbang tidak dapat menyempurnakannya kerana tidak ada kesediaan kepada mereka untuk memikulnya dan pada ketika itu manusia dengan kesediaan yang ada padanya sanggup memikulnya. Dan ingatlah tabiat keburukan manusia adalah suka melakukan kezaliman dan suka pula membuat perkara-perkara yang tidak patut dikerjakan"

Berdasarkan firman ALLAH diatas, jelas diterangkan bahawa manusia adalah diantara makhluk yang pada asalnya berjanji dan bersedia untuk menerima tanggungjawab memerintah dan memakmurkan bumi ALLAH SWT. Ini adalah disebabkan oleh keistimewaan manusia yang mempunyai nafsu dan aqal yang membezakan taraf di antara manusia dengan makhluk ciptaan ALLAH yang lain. berhubung dgn itu,kita sebagai manusia seharusnya sedar dan bersedia menerima tugas dan amanah yang diberikan oleh ALLAH SWT. namun, apa yang dikesalkan,ada segelintir manusia malah yang beragama Islam sendiri yang pada zahirnya mengaku sebagai Islam, tetapi pada hakikatnya menolak terus apa yang telah digariskan oleh ALLAH SWT umpamanya hukum yang telah ditetapkan dalam kitab suci Al-Quran.

Berhubung dengan itu,ALLAh SWT juga menguji setiap hambanya yang pada asalnya mengaku sebagai khalifah ALLAH SWT di muka bumi ini. Antara contoh ujian yang diberikan oleh ALLAH SWT adalah menerusi kepimpinan.sesuai dengan firman Nya yang bermaksud:

"Dan Dialah yang menjadikan kamu khalifah bumi ini dan meninggikan sesetengah daripada kamu di muka bumi ini atas setengah yang lain beberapa darjat kerana Dia hendak menguji kamu di atas apa yang dikurniakan kepada kamu,sesungguhnya tuhan kamu amatlah cepat azab seksanya dan ALLAH SWT itu Maha Pengampun lagi Maha Mengasihani"

berdasarkan di atas,jelaslah ALLAH SWT sengaja menjadikan kita sbg khalifah di muka bumi dan ALLAH SWT meninggikan darjat kita sesetengah daripada yang lain dan membezakan darjat diantara kita dengan kehendak NYA hanya untuk ujian semata-mata. Diantara ujian-ujian yang lain adalah berbentuk kekayaan dan kemiskinan dan semuanya adalah untuk menguji tahap kesabaran manusia dan sejauh mana manusia bersyukur terhadap nikmatNya.

Secara tuntasnya, berdasarkan apa yang telah dijelaskan di atas, kita sebagai manusia seharusnya sedar dan kembali muhasabah diri kita sendiri dan seharusnya bersedia menerima tanggungjawab dan amanah yang diamanahkan oleh ALLAH SWT di muka bumi ini.. Wallahuwa'lam bissowab..