Text


Tuesday, June 21, 2011

insurans & takaful. ( ' ' , )

Erm,tadi den dpt panggilan talifon dari pihak maybank,depa ada tawarkan skim insuran yg terbaik,just rm40 sebulan. Asalnya den xnak sebab bila tengok keadaan kewangan den,rasa mcm x mampu ja. Tapi bila fikir2 balik,den pikir 2,3,4 kali,mungkin ada manfaatnya juga if kalau den eksiden mcm haritu ka,ada juga pampasan. Idak la beban den nak menanggung kos repair moto den biarpun den sakit ternganga. Ngeh3x. Yang paling den tertarik,depa kata depa cover semua jenis kemalangan,hatta jatuh bukit luka melecet sekalipun dan yang penting den kena masuk wad paling minimum 24 jam. Baru dapat claim dalam RM100 lebih sehari. Tu tak termasuk kos rawatan lagi. Yang paling best pulak,den boleh pilih mana2 hospital,kalau kena kat hospital subang jaya macam hotel tu,tak ke selesa den disana. Hehehe.

Tapi bila duk mikir banyak kali,tiba tiba tercetus di benak fikiran den,maybe idea den ni berguna untuk semua,mudah2han boleh manfaatkan idea den bersama. Idea den agak pelik sikit sebab bila den pikir pikir,den ni dah la duk kat bumi tuhan ni,hidup,bernafas & makan semua dgn nikmat yang Tuhan anugerahkan kat den. Bila pikir pikir balik,apa den nak sumbangkan untuk agama? Erm,nk bagi ilmu,den pun masih duk blaja lagi,banyak lagi den perlu belajar dan cari,nak bagi harta,den pun bukan kaya. Tiba2 den teringat kisah saidatina siti khadijah r.a bila dia bagitau,if tulang2 dia masih berguna untuk perjuangan islam,dia rela serahkan. So bila den teringat kisah tu,sebak pulak dada den. So,den terfikir, kalau la den mati eksiden,den dapat pampasan dalam RM 200,000.tu untuk plan dengan maybank ja, lagi ing insurans,socso dan prudential ummah yang den join tetap den dapat jugak. So den kira kira balik,adalah dalam RM 500,000 lebih lebih pampasan yang den dapat. Erm kalau diikutkan,dah boleh sangat kalau nk digunakan untuk bantu2 yayasan2 pondok dan madrasah yang memerlukan dana. X lah pergi begitu saja duit duit tu. So,the point here is,den nk nasihatkan,manfaatkan plan2 takaful kita semua untuk menaikkan kembali islam. Jangan duk fikir pasal duit je. Hehehee

Akhir kata dari den if den ditimpa apa apa ka,sapa2 yang terbaca post ni,di alu-alukan turut sama ambik bahagian dalam perjuangan ni.bagitau kat waris2 den yang terdekat yang den ada skim takaful prudential ummah,ing insurans,socso dan takaful etiqa pendapatan. Gunakan sebaik2 ny wang-wang pampasan tersebut untuk kebangkitan Islam.

*bersama memperjuangkan panji-panji kegemilangan ISLAM kerana ALLAH SWT.
Published with Blogger-droid v1.6.9

No comments: