Text


Monday, September 8, 2008

Kenapa dengan aku ni???

Eh, kenapa dengan aku ni. Tetiba terasa semacam je bila tengok blog ni. Mungkin kerana rasakan blog niseolah-olah tak bermanfaat kot? Entahlah mengapa, kerana terlalu kurang artikel2 keagamman, kalau adapun, tentu pembaca berasa boring kerana tak menarik. Huhuhuuu… Tuhan toonglah hambaMu ini, berikanlah kekuataan kepada aku untuk mengunakan nikmat kurniaanMu untuk menyampaikan dakwah menggunakan alam maya ini.. jauhkanlah aku dari sifat riak, ujub dan takbur..

Bila tengok perkataan riak, ujub dan takbur ni, teringatlah pulak kat satu ceramah yang ana pernah dengar dekat surau berdekatan. Erm, begitu susah sekali kita sebagai hamba ALLAH SWT untuk melakukan ibadat dengan ihklas, dan perumpaan ikhlas ni kita boleh umpamakan seperti seekor semut hitam yang berada di atas batu hitam di gelap malam yang pekat. Fuhh,, memang susah nak ikhlas ni. Tapi bila kita dapat ihklas ni, comfirm segala yang kita lakukan akan memuaskan hati kita. Teringat juga kata-kata seorang sahabat di INTEC yang mendefinasikan ikhlas sebagai kebebasan. Ya, kebebasan.. betul katanya, ana memang setuju 100 %. Ini kerana, dengan Ikhlas(kebebasan), kita akan melakukan sesuatu ibadah tanpa perlu paksaan daripada orang lain dan buat di atas kehendak dan kebebasan hati kita. Contohnya, kita beribadat kepada ALLAH kerana Ikhlas(kebebasan), kita akan merasakan segala susah payah, pahit getir dan ujian sebagai sesuatu perkara yang remeh aje.. betol tak?? Hehehee.. tak percaya cuba praktikkan..

Eh,panjang gak rupenye ye?? Tadi kata nak sentuh bab riak,ujub & takbur.. Tapi termasuk bab lain plak.. takpa lah, yang penting korang semua dapat manfaat bila baca tulisan ana yang boring ni.. huhuhuhuhh.. ok, berbalik pada riak ujub dan takbur ni, ustaz tersebut mendifinasikan smua perkara yang dimurkai ALLAH ini dengan perumpamaan sebagai berikut:

-Riak sebagai benih permulaan kepada ujub.

-ujub tumbuh ibarat pokok disebabkan oleh riak, maka semakin lama, semakin membesar sehingga pokokk tersebut sukar untuk ditebang kerana batagnya yang semakin besar dan akarnya semakin kuat mencengkam bumi.. maka seterusnya, maka lahirlah takbur pulak.

-Takbur semakin lama semakin kuat bertapak dalam diri disebabkan oleh riak dan ujub
sama seperti pokok yang diumpamakan di atas. Pada tahap ini, semakin susah untuk menebang pokok(takbur) tersebut kerana akar-akar riak dan kekuatan batang pokok ujub semakin kuat mencengkam tanah. Maka ubat yng boleh digunakan untuk memusnahkan pokok takbur ni adalah dengan menabur ubat-ubat rohani seperti tazkirah dan majlis-majlis Ilmu.

-Sekiranya tidak dapat dimusnahkan, maka pokok takbur akan menjalar ke tempat yang paling bahaya, iaitu kawasan syirik.. bila takbur semakin besar, maka ia sudah berani untuk melawan Pencipta kita(ALLAH SWT), ibarat belukar @ semak yang mula menjalar dengan meliar di dalam hutan..


Huhuhuuu.. eh,, rupa2nya ana sendiri pun dah pening baca.. ni la kata, mungkin sebab ana ni tak pandai menulis, begini lah jadinya.. mungkin pembaca dah boring.. huhuhuu.. ok la, sebelum saya melalut panjang, nak senang je cerita.. kita ringkaskan ek?

Kesimpulannya, takyahlah nak riak,ujub & takbur kerana ketiga-tiga unsur ni boleh bersatu dan melahirkan satu dosa iaitu syirik(bahaya woo.. sapa syirik confirm kena kick out dari syurga).. and senang-senangnya, kita beribadatlah dengan ikhlas, aman dan damai.. anggaplah ikhlas itu kebebasan. Bila kita beribadat, jangan peduli apa orang kata, sbb bila kena puji, mula lah khayal, pastu riak,then ujub, pastu takbur lak,Nauzubillahiminzalik.tapi kalau kita ikhlas,lantaklah orang nk puji ke, jadi benda tu biasa, nkpuji pun takpa, x puji pun takpa..huish.. nk jadi panjang balik tulisan ni.. Ok la.. sebelum ana syok menekan butang keybord ni tanpa henti, baik ana berhenti.. hikhikhik..(kenapa dengan ana ni? Demam ke, rasa ok je)..

No comments: