Text


Friday, July 1, 2011

.:Kisah dulu--->Sahabat:.

(Faizal,Wakil Malaysia yang beraksi di The Contender Asia)

Pengalaman hidup dan perjalanan yang telah ditempuh memang amat sukar untuk dikongsikan. setelah beberapa banyak ujian dan cabaran yang mendatang,akhirnya di penghujung barulah kita menyedari akan setiap detik tarbiah yang ALLAH SWT takdirkan untuk insan yang bergelar hamba. walaupun di luaran nampak biasa,namun di sebalik dalamnya,hanya ALLAH SWT yang Maha Mengetahui.

Alhamdulillah,dalam perjalanan mencari erti di sebalik kehidupan,aku sempat dipertemukan dan diperkenalkan oleh ALLAH SWT akan seorang manusia yang biasa pada luarannya,namun bila aku mengenali dan mendekatinya dengan sedalamnya, barulah aku menyedari akan hakikat manusia & keinginan yang bergelodak di jiwa mereka. Ditakdirkan ALLAH,aku ditarbiah dengan mengenali masyarakat sekeliling, dan dengan kebijaksanaanNya,masyarakat sekeliling juga turut ditarbiah sesama sendiri. Benarlah firman ALLAH SWT di dalam Al-Quran yang mafhumnya.."Sesungguhnya aku ciptakan manusia seperti golongan kamu untuk menjadi ujian kepada golongan yang lain untuk menguji diantara kamu siapakah yang paling banyak bersyukur.dan sesungguhnya ALLAH bersama orang-orang yang sabar".

Faizal,satu nama yang bakal menjadi sebutan. merupakan seorang anak kelahiran negeri kelantan. Digelar dengan nama 'siku emas' dan memiliki kekuatan dan ketangkasan yang selayaknya dimiliki oleh ahli-ahli muay thai yang sepertinya,bukanlah seperti sahabat-sahabat biasaku yang lain. aku melihat perwatakannya dari persepsi yang berbeza. sepanjang berkenalan dengannya,aku dapat rasakan keinginan dan keazamannya begitu berbeza sekali dengan sahabatku yang lain. melihat kegigihannya mencari-cari ilmu membuatkan aku begitu teruja. terlalu sukar untuk diceritakan kisah hidupnya dan keinginannya dalam kehidupan. semoga dia sentiasa dibimbing ALLAH SWT dalam pencariaanya di dunia ini(beliau mewakili malaysia untuk program the contender asia axn channel dan terpaksa tinggal serumah dengan peserta-peserta lain yang berlainan bangsa,agama & budaya,disitulah ujian besar bagi dirinya untuk survive dalam kehidupan,doa2kan selalu untuknya kerana ALLAH SWT).

*agak terharu & terkilan bila mengimbau kembali kisah dulu,disaat semangatnya begitu berkobar-kobar mencari ilmu & berusaha mencari erti kehidupan,aku ditakdirkan berpindah ke kawasan baru.Terkilan kerana terpaksa meninggalkan dia terkapai-kapai seorang diri dalam perjalanan menuju Tuhan,Semoga beliau tetap bersemangat.tiba-tiba teringat memori ketika disurau dahulu,beliau mengambil Al-Quran dan memperdengarkan bacaannya kepadaku untuk disemak bacaannya.

*just called him at the moment,asking his condition.Alhamdulillah,dia dalam keadaan sihat. apa yang mengharukan,tiada permintaan lain darinya kecuali... "Mi,doakan kawe sokmo,mudah2han dalam bimbingan ALLAH SWT"



fokuskan pada minit ke 1:10,itulah faizal
saksikan rancangan the contender asia bulan 9 ni di axn channel...(^_^)

No comments: